9 Δεκεμβρίου 2013

F-86 Sabre – Οι αγνωστες πτυχες της ελληνικης ιστοριας του βετερανου της Κορεας

Συνολικά 120 F-86E(M) καναδικής κατασκευής παραχωρήθηκαν από τον Καναδά στην Ελλάδα το 1954, για να ακολουθήσει η επική μεταφορά τους στην Ελλάδα, η εκπαίδευση ιπταμένων και τεχνικών και η επιχειρησιακή τους αξιοποίηση.

Στο τεύχος Δεκεμβρίου του περιοδικού Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία που κυκλοφορεί, παρουσιάζεται η ελληνική ιστορία του F-86E(Μ) Sabre (Σπάθη), του πρώτου καθαρόαιμου αναχαιτιστικού αεριωθούμενου της Δύσης. Η ιστορία αυτή αρχίζει με τον τερματισμό των εχθροπραξιών στην Κορέα το καλοκαίρι του 1953, με αποτέλεσμα να παραχωρηθεί πλεονάζον υλικό σε συμμάχους των ΗΠΑ και της Δύσης γενικότερα. Συνολικά 120 F-86E(M) καναδικής κατασκευής παραχωρήθηκαν από τον Καναδά στην Ελλάδα το 1954, για να ακολουθήσει η επική μεταφορά τους στην Ελλάδα, η εκπαίδευση ιπταμένων και τεχνικών και η επιχειρησιακή τους αξιοποίηση.

Αν και ο αριθμός των ελληνικών Μοιρών που εξόπλισε το F-86E(M), ήταν μικρότερος από τον αντίστοιχο των F-84G και F-84F Thunderstreak (Κεραυνός), το ευέλικτο και αξιόπιστο αναχαιτιστικό της North American Aviation εισήγαγε τους Έλληνες ιπτάμενους στη φιλοσοφία της αναχαίτισης σε σύγχρονη μορφή και διαφήμισε την Ελλάδα στο εξωτερικό, φορώντας τα χρώματα του δεύτερου ελληνικού ακροβατικού σμήνους. Της «Ελληνικής Φλόγας»...

Η παραμονή του εξαίρετου αναχαιτιστικού F-86 Sabre στις τάξεις της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας ήταν σαφώς μεγαλύτερη χρονικά από την αντίστοιχη του F-84G. Από την άλλη πλευρά, η οικογένεια των Κεραυνών συνολικά παρέμεινε σε υπηρεσία για διπλάσιο σχεδόν χρονικό διάστημα σε σύγκριση με τα F-86E(M) και F-86D Sabre Dog, καθώς το Sabre σε όλες του τις εκδόσεις ήταν ένα εξειδικευμένο αεροπλάνο που παρά τις τροποποιήσεις και τις βελτιώσεις στο πέρασμα του χρόνου, ξεπεράστηκε στον βασικό του ρόλο, αυτόν της αναχαίτισης-εναέριας υπεροχής, από ταχύτερα και καλύτερα εξοπλισμένα μαχητικά.

Αριθμητικά, το F-86E(M) ερχόταν δεύτερο σε σύγκριση με το F-84G αφού εξόπλισε τρεις μόνο Μοίρες της ΕΒΑ. Παρά το γεγονός αυτό, ήταν το μοναδικό καθαρόαιμο αναχαιτιστικό της για μια περίοδο έξι τουλάχιστον ετών, από το 1954 που παραλήφθηκαν τα πρώτα μέχρι και το 1960 που το F-86E(M) πλαισιώθηκε από το εξοπλισμένο με ραντάρ F-86D. Συνέχισε δε να προσφέρει τις υπηρεσίες του μέχρι και το 1966 και μάλιστα τροποποιήθηκε από Έλληνες τεχνικούς ώστε να μπορεί να φέρει και πυραύλους Sidewinder (GAR-8 τότε), οπότε αντικαταστάθηκε από το F-5A Freedom Fighter.
Οι άγνωστες πτυχές της ελληνικής ιστορίας του F-86E(M) Sabre, στο τεύχος Δεκεμβρίου της «ΕΑ&Τ» που κυκλοφορεί!



defenceline.gr

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου