17 Σεπτεμβρίου 2013

Το ρωσοκινεζικο power game για τους ελληνικους σιδηροδρομους


Παρά τις δηλώσεις του Βλαντιμίρ Πούτιν ότι η Ελλάδα είναι «προβληματική χώρα για τις επενδύσεις» ο ρωσικός οργανισμός σιδηροδρόμων RZD εκδήλωσε, τελικά, από κοινού με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Την ίδια στιγμή, η Cosco... έλαμψε δια της απουσίας της από την πρώτη φάση του διαγωνισμού. Ωστόσο, τόσο η συμμετοχή των Ρώσων όσο και η απουσία των Κινέζων διαθέτουν έναν κοινό παρονομαστή.

Πρόκειται για ένα ρωσο-σινικό παιχνίδι τακτικής. Για τη RZD η επένδυση στους ελληνικούς σιδηροδρόμους «έχει νόημα», υπό την προϋπόθεση ότι ο κολοσσός –εμφάνισε κέρδη 18 δισ. ευρώ το 2012- θα αποκτήσει πέραν της ΤΡΑΙΝΟΣΕ,  την εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ ή Rosco) και μερίδιο στον υπό αποκρατικοποίηση Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Για την Cosco, που έχει μετατραπεί σε κυρίαρχο του Πειραιά, οι «αριθμοί βγαίνουν» μόνον εάν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διατεθεί πακέτο με τη Rosco. Και όπως αναφέρουν πληροφορημένες πηγές, το μήνυμα των Κινέζων προς την κυβέρνηση είναι ότι "για να ενισχύσουμε τις επενδύσεις μας στο λιμάνι του Πειραιά, παραχωρήστε ολόκληρο το ΄κύκλωμα΄ των σιδηροδρόμων".

Όσα, εξάλλου, άφησαν να εννοηθούν οι Κινέζοι, διατύπωσε, χθες, με σαφήνεια η πρόεδρος της Άνω Δούμας και πρώην διπλωμάτης και κυβερνήτης της Αγίας Πετρούπολης Valentina Matviyenko.

Ανέφερε δηλαδή ότι για τα (υπερ)μεγέθη της RZD, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι μηδαμινής σημασίας, εάν η ΔΕΚΟ δεν αποκρατικοποιηθεί μαζί με τη Rosco. Και δεν είναι τυχαίο ότι ο απελθών πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέλιος Σταυρίδης είχε σημειώσει χαρακτηριστικά ότι η «συντήρηση τροχαίου υλικού πρέπει να «βαδίσει» δίπλα-δίπλα με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ».

Όλα ή τίποτα

Η απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco συνεπάγεται για τον επενδυτή όχι μόνον την άντληση σημαντικών εσόδων και κερδών, αλλά και τη διατήρηση της αυτονομίας του και τη συγκράτηση, σε χαμηλά επίπεδα, του κόστους.

Για παράδειγμα η Cosco, που δραστηριοποιείται στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά, θα επιτύγχανε σοβαρές συνέργειες και οικονομία κλίμακας, εάν «συμπλήρωνε» την αλυσίδα με τους κλάδους των σιδηροδρομικών μεταφορών (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και της συντήρησης τροχαίου υλικού (Rosco).

Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, η Cosco θα μπορούσε να συμμετάσχει στη δεύτερη φάση, έστω εάν δεν έδωσε το «παρών» στο πρώτο στάδιο.

Το ίδιο επιδιώκει να πετύχει η RZD και γι’ αυτό θέτει ως προϋπόθεση την απόκτηση του, υπό ιδιωτικοποίηση, λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που θα εξυπηρετούσε τα σχέδιά της για περαιτέρω ενδυνάμωση της παρουσίας της στα Βαλκάνια.

Εξάλλου, η διάθεση ως «πακέτο» των ελληνικών σιδηροδρόμων εξυπηρετεί τόσο τον ρουμανικό οργανισμό  σιδηροδρόμων Grup Feroviar Roman -ελέγχεται από την Grampet Group- όσο και τη γαλλικών συμφερόντων SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français), οι οποίοι παρακολουθούν, για την ώρα, από απόσταση τις σχετικές διεργασίες...

































capital.gr


Πηγή:www.capital.gr

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου