τις τελευταίες ημέρες, με την έναρξη της δικαστικής διαδικασίας για την υπόθεση του ναυαγίου του Sea Diamond στη Σαντορίνη, παρατηρήσαμε ότι σε πολλές ενημερωτικές ιστοσελίδες γράφονται ανακρίβειες σχετικά με...
την κατάσταση και τη διαχείριση του ναυαγίου του Sea Diamond που συνέβη στη Σαντορίνη στις 6 Απριλίου 2007. Ως μόνιμοι κάτοικοι στη Σαντορίνη, που βιώνουμε από κοντά καθημερινά το πρόβλημα αυτό, αισθανόμαστε την ανάγκη να σας ενημερώσουμε σχετικά με το θέμα.
1) Λέγεται ότι: «Σημειώνεται ότι στην περιοχή του ναυαγίου υπάρχει πλωτό φράγμα, που παρακολουθείται καθημερινά από ειδικό αντιρρυπαντικό σκάφος».
Σχόλιο 1ο: α) Το πλωτό φράγμα, με διάμετρο 130 μέτρα και με βάθος περίπου 1 μέτρου, δεν είναι ικανό να μαζέψει όλους τους τοξικούς ρύπους που έχει μέσα του και απελευθερώνει κατά καιρούς το ναυάγιο. Όσο θα συνεχίζεται η διάβρωση του Sea Diamond με μήκος 147 μέτρα και σε βάθος 120 μέτρων περίπου όπου βρίσκεται, δεν θα είναι ποτέ ικανό το πλωτό φράγμα να συλλέγει όλους τους διαφυγόντες ρύπους καθώς αυτοί διασκορπίζονται σε διάφορες κατευθύνσεις μέσα στη θάλασσα.
β) Η έκταση του πλωτού φράγματος μειώθηκε στο μισό μετά τον Ιούνιο του
2009 για άγνωστους μέχρι σήμερα λόγους. Το Λιμεναρχείο Θήρας και το
Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας είναι άραγε ενήμεροι για αυτή την αλλαγή;
Την εγκρίνανε;
γ) Η διαδικασία της απορρύπανσης μέσα και γύρω από το πλωτό φράγμα
γίνεται με την πολυεστερική βάρκα των 4,7 μέτρων με μία μηχανή των 25
ίππων όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία. Αυτό είναι το "ειδικό
αντιρρυπαντικό σκάφος" στο οποίο αναφέρονται πάμπολλα δημοσιεύματα τις
τελευταίες ημέρες. Και το εξειδικευμένο προσωπικό του είναι ο κύριος
της φωτογραφίας. Έτσι είναι άραγε τα ειδικά αντιρρυπαντικά σκάφη; Με
αέρα 4 – 5 μποφόρ αυτή η βάρκα δεν τολμάει να πέσει στη θάλασσα! Ποια
είναι η καθημερινή παρακολούθηση που γίνεται όταν φυσούν δυνατοί άνεμοι
που πολύ συχνά συμβαίνει στη Σαντορίνη; Μήπως εννοούν από τη στεριά;
Αυτό το κάνουμε και εμείς!
Η μαύρη σακούλα που φαίνεται μέσα στη βάρκα περιέχει πισσώδη κατάλοιπα
που συλλέγονται από μέσα στο πλωτό φράγμα. Όποτε οι καιρικές συνθήκες το
επιτρέπουν, κάθε πρωί, ο εργάτης που επιβλέπει το φράγμα συλλέγει
περίπου 30 με 50 λίτρα πετρελαιοειδών και πισσωδών καταλοίπων ανά ημέρα,
όπως αυτά που απεικονίζονται στην εικόνα.
Βέβαια, πολύ συχνά παρατηρούμε διαρροές ελαιωδών μιγμάτων να ξεπερνούν
το φράγμα και να παρασύρονται προς διάφορες κατευθύνσεις μέσα στην
καλντέρα της Σαντορίνης. Σύμφωνα με την εταιρεία αυτά είναι «γυαλάδες»,
αλλά είναι ξεκάθαρο πως πρόκειται για παράγωγα του πετρελαίου που
προέρχονται από το ναυάγιο του Sea Diamond. Τέτοιες φωτογραφίες
παρουσιάζονται παρακάτω:
Μήπως έκανε κάποιος χημική ανάλυση των δειγμάτων αυτών που διαφεύγουν
από το φράγμα; Μήπως μπορούμε να αγνοήσουμε το πλήθος των χημικών και
τοξικών υλικών που περιέχονται μέσα στο πλοίο σύμφωνα με το Green
Passport που εξέδωσε η πλοιοκτήτρια εταιρεία ένα χρόνο μετά το ναυάγιο;
2) Λέγεται ότι: «Έως σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 14 δειγματοληψίες από το ΕΛΚΕΘΕ για τη μελέτη των θαλάσσιων οργανισμών και του περιβάλλοντος από το ναυάγιο» και ότι «Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της τελευταίας έκθεσης του 2013, στη θαλάσσια περιοχή δεν διαπιστώνεται καμία επιβάρυνση ή ρύπανση του θαλάσσιου οικοσυστήματος της Σαντορίνης, από τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου».
Σχόλιο 2ο: α) Σύμφωνα με δηλώσεις των υπευθύνων του ΕΛΚΕΘΕ, τα τελευταία έξι χρόνια μετά το ναυάγιο του Sea Diamond, το ΕΛΚΕΘΕ συνάπτει συμβάσεις εργασίας για δειγματοληψίες και μετρήσεις στην Καλντέρα της Σαντορίνης, και πληρώνεται για αυτές απευθείας από την πλοιοκτήτρια εταιρεία με το ποσό των 110.000€ ανά έτος (κύκλος 4 μετρήσεων / έτος), ενώ ταυτόχρονα είναι και τεχνικός – επιστημονικός σύμβουλος του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Μέχρι σήμερα, οι επίσημες ανακοινώσεις του ΕΛΚΕΘΕ έχουν περιοριστεί στο να ανακοινώνουν την κατάσταση της ρύπανσης του θαλάσσιου οικοσυστήματος της Σαντορίνης, χωρίς όμως να κάνουν λόγο για το ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες από το ναυάγιο του Sea Diamond στο μέλλον.
Ο υπεύθυνος του προγράμματος μετρήσεων του ΕΛΚΕΘΕ στη Σαντορίνη, κ. Ιωάννης Χατζηανέστης, σε συνέντευξή του στο ΕΘΝΟΣ στις 24/4/2010, αναφέρει ότι: «Το βυθισμένο πλοίο εξακολουθεί να είναι μια εν δυνάμει πηγή ρύπανσης, η οποία δεν γνωρίζουμε πότε θα ενεργοποιηθεί» και ότι «Όταν θα αρχίσει να προχωράει η διάβρωση των τοιχωμάτων του πλοίου, τόσο από τα μέταλλα όσο και από τον εξοπλισμό που περιέχει, ηλεκτρικές συσκευές, χρώματα, λιπαντέλαια κ.ά., τότε θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα ρύπανσης».
(http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=11364981)
Τελικά οι κάτοικοι της Σαντορίνης αναρωτιόμαστε: Γιατί το ΕΛΚΕΘΕ δεν μας λέει επισήμως ποια είναι η άποψη των επιστημόνων του για το μέλλον της θαλάσσιας περιοχής της καλντέρας της Σαντορίνης από το ναυάγιο του Sea Diamond; Γιατί μας παρουσιάζει μόνο μία ρόδινη σημερινή πραγματικότητα; Πολύ φοβόμαστε πως όταν θα τελειώσει η δικαστική διαδικασία, και αν τυχόν τελικά αποφασιστεί πως για όλα έφταιγε ο χάρτης που είχε εκδώσει η Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού, τότε όλοι θα σταματήσουν να ασχολούνται με το ναυάγιο της Σαντορίνης και θα αφεθεί να σαπίζει μέσα στην όμορφη και μοναδική στον κόσμο καλντέρα της. Σε αυτό το μνημείο φυσικού κάλλους με τα εκατομμύρια των επισκεπτών κάθε χρόνο!
β) Από τη πρώην Νομαρχία Κυκλάδων, μετά από ανοιχτό διαγωνισμό, ανατέθηκε τον Ιανουάριο του 2010, στο Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης – Εργαστήριο Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων με θέμα: «Ποιοτικός και ποσοτικός προσδιορισμός των επικίνδυνων και τοξικών ουσιών του ναυαγίου του 'Sea Diamond' – Περιβαλλοντικές επιπτώσεις παρούσες και μελλοντικές». Το Μάρτιο του 2011 η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων κατέληξε στο ξεκάθαρο συμπέρασμα πως: «Θεωρείται ήδη αναγκαιότητα ότι το ναυάγιο του «Sea Diamond» θα πρέπει να ανελκυθεί και απομακρυνθεί από την περιοχή της Καλντέρας ή με οποιονδήποτε τρόπο να εξουδετερωθεί. Η επιβάρυνση που έχει επιφέρει στην περιοχή είναι σαφής και μοναδικός τρόπος αποτροπής της συνέχισής της είναι η απομάκρυνση του ναυαγίου. Κάθε άλλη καθυστέρηση ή ενέργεια θα έχει ως αποτέλεσμα την οικολογική και όχι μόνον καταστροφή της Καλντέρας. Από την Πολιτεία θα πρέπει να απαιτηθεί η εφαρμογή του άρθρου 24 του Συντάγματος για την αποκατάσταση της βλάβης του θαλασσίου περιβάλλοντος και την προστασία της υγείας των πολιτών».
3) Λέγεται ότι: «Πρόσφατα τοποθετήθηκε και σύστημα τηλεμετρικής παρακολούθησης σύμφωνα με τη δέσμη μέτρων του ΥΠΕΚΑ».
Σχόλιο 3ο: Σύμφωνα με το δελτίο τύπου του ΥΠΕΚΑ στις 18/3/2010, η δέσμη μέτρων που ανακοινώθηκε για την περιβαλλοντική προστασία στην περιοχή του ναυαγίου του Sea Diamond, μεταξύ άλλων περιελάμβανε τα εξής:
Μελέτη και εγκατάσταση πλωτού τηλεμετρικού σταθμού, ο οποίος θα εντοπίζει άμεσα την ύπαρξη σημαντικής διαφυγής πετρελαίου και θα στέλνει τα αποτελέσματα σε κεντρικό υπολογιστικό σύστημα στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας.
Προμήθεια και ετοιμότητα ειδικού εξοπλισμού συλλογής πιθανών ρύπων.
Διερεύνηση της σκοπιμότητας εγκατάστασης συστήματος βιοεξυγίανσης μέσα στην περιοχή με τα πλωτά φράγματα. Θα περιλαμβάνει αντλία διασκορπισμού «ειδικών θρεπτικών» και αυξημένες συγκεντρώσεις αυτόχθονων, θαλάσσιων μικροοργανισμών που διασπούν τα πετρελαιοειδή.
Μέχρι σήμερα, κανένα τέτοιο υπολογιστικό σύστημα δεν έχει εγκατασταθεί στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας και κανένα σύστημα βιοεξυγίανσης δεν έχει τοποθετηθεί μέσα στην περιοχή των πλωτών φραγμάτων. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει συνάψει σύμβαση με ιδιωτική εταιρεία ναυτιλιακών υπηρεσιών στη Σαντορίνη, Aegean Maritime Services Ltd, και από όσα γνωρίζουμε έχει τοποθετήσει μία κάμερα υπερύθρων για ανίχνευση πετρελαιοειδών στην περιοχή επάνω από το ναυάγιο, η οποία μεταδίδει ασύρματα τις εικόνες που λαμβάνει σε υπολογιστικό σύστημα που βρίσκεται στα γραφεία της ανωτέρω εταιρείας. Αυτό υλοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2013 και μέχρι σήμερα καμία από εικόνες αυτές δεν έχει αποσταλεί στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας.
Παρακαλείστε όπως ενημερωθείτε και ενημερώσετε τα δημοσιεύματά σας, διασταυρώνοντας αν επιθυμείτε την ακρίβεια των ανωτέρω στοιχείων με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας και με το Λιμεναρχείο Θήρας.
Για τους κατοίκους της Σαντορίνης, μοναδική και οριστική λύση αποτελεί η ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου του Sea Diamond από τη θάλασσά μας και επαναφορά του φυσικού περιβάλλοντος στην προτέρα κατάστασή του. Απαιτούμε την εφαρμογή του νόμου 2881/2001 και του άρθρου 24 του Ελληνικού Συντάγματος.
Σαντορίνη, 30 Μαρτίου 2013
Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών
για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond
2) Λέγεται ότι: «Έως σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 14 δειγματοληψίες από το ΕΛΚΕΘΕ για τη μελέτη των θαλάσσιων οργανισμών και του περιβάλλοντος από το ναυάγιο» και ότι «Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της τελευταίας έκθεσης του 2013, στη θαλάσσια περιοχή δεν διαπιστώνεται καμία επιβάρυνση ή ρύπανση του θαλάσσιου οικοσυστήματος της Σαντορίνης, από τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου».
Σχόλιο 2ο: α) Σύμφωνα με δηλώσεις των υπευθύνων του ΕΛΚΕΘΕ, τα τελευταία έξι χρόνια μετά το ναυάγιο του Sea Diamond, το ΕΛΚΕΘΕ συνάπτει συμβάσεις εργασίας για δειγματοληψίες και μετρήσεις στην Καλντέρα της Σαντορίνης, και πληρώνεται για αυτές απευθείας από την πλοιοκτήτρια εταιρεία με το ποσό των 110.000€ ανά έτος (κύκλος 4 μετρήσεων / έτος), ενώ ταυτόχρονα είναι και τεχνικός – επιστημονικός σύμβουλος του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Μέχρι σήμερα, οι επίσημες ανακοινώσεις του ΕΛΚΕΘΕ έχουν περιοριστεί στο να ανακοινώνουν την κατάσταση της ρύπανσης του θαλάσσιου οικοσυστήματος της Σαντορίνης, χωρίς όμως να κάνουν λόγο για το ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες από το ναυάγιο του Sea Diamond στο μέλλον.
Ο υπεύθυνος του προγράμματος μετρήσεων του ΕΛΚΕΘΕ στη Σαντορίνη, κ. Ιωάννης Χατζηανέστης, σε συνέντευξή του στο ΕΘΝΟΣ στις 24/4/2010, αναφέρει ότι: «Το βυθισμένο πλοίο εξακολουθεί να είναι μια εν δυνάμει πηγή ρύπανσης, η οποία δεν γνωρίζουμε πότε θα ενεργοποιηθεί» και ότι «Όταν θα αρχίσει να προχωράει η διάβρωση των τοιχωμάτων του πλοίου, τόσο από τα μέταλλα όσο και από τον εξοπλισμό που περιέχει, ηλεκτρικές συσκευές, χρώματα, λιπαντέλαια κ.ά., τότε θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα ρύπανσης».
(http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=11364981)
Τελικά οι κάτοικοι της Σαντορίνης αναρωτιόμαστε: Γιατί το ΕΛΚΕΘΕ δεν μας λέει επισήμως ποια είναι η άποψη των επιστημόνων του για το μέλλον της θαλάσσιας περιοχής της καλντέρας της Σαντορίνης από το ναυάγιο του Sea Diamond; Γιατί μας παρουσιάζει μόνο μία ρόδινη σημερινή πραγματικότητα; Πολύ φοβόμαστε πως όταν θα τελειώσει η δικαστική διαδικασία, και αν τυχόν τελικά αποφασιστεί πως για όλα έφταιγε ο χάρτης που είχε εκδώσει η Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού, τότε όλοι θα σταματήσουν να ασχολούνται με το ναυάγιο της Σαντορίνης και θα αφεθεί να σαπίζει μέσα στην όμορφη και μοναδική στον κόσμο καλντέρα της. Σε αυτό το μνημείο φυσικού κάλλους με τα εκατομμύρια των επισκεπτών κάθε χρόνο!
β) Από τη πρώην Νομαρχία Κυκλάδων, μετά από ανοιχτό διαγωνισμό, ανατέθηκε τον Ιανουάριο του 2010, στο Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης – Εργαστήριο Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων με θέμα: «Ποιοτικός και ποσοτικός προσδιορισμός των επικίνδυνων και τοξικών ουσιών του ναυαγίου του 'Sea Diamond' – Περιβαλλοντικές επιπτώσεις παρούσες και μελλοντικές». Το Μάρτιο του 2011 η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων κατέληξε στο ξεκάθαρο συμπέρασμα πως: «Θεωρείται ήδη αναγκαιότητα ότι το ναυάγιο του «Sea Diamond» θα πρέπει να ανελκυθεί και απομακρυνθεί από την περιοχή της Καλντέρας ή με οποιονδήποτε τρόπο να εξουδετερωθεί. Η επιβάρυνση που έχει επιφέρει στην περιοχή είναι σαφής και μοναδικός τρόπος αποτροπής της συνέχισής της είναι η απομάκρυνση του ναυαγίου. Κάθε άλλη καθυστέρηση ή ενέργεια θα έχει ως αποτέλεσμα την οικολογική και όχι μόνον καταστροφή της Καλντέρας. Από την Πολιτεία θα πρέπει να απαιτηθεί η εφαρμογή του άρθρου 24 του Συντάγματος για την αποκατάσταση της βλάβης του θαλασσίου περιβάλλοντος και την προστασία της υγείας των πολιτών».
3) Λέγεται ότι: «Πρόσφατα τοποθετήθηκε και σύστημα τηλεμετρικής παρακολούθησης σύμφωνα με τη δέσμη μέτρων του ΥΠΕΚΑ».
Σχόλιο 3ο: Σύμφωνα με το δελτίο τύπου του ΥΠΕΚΑ στις 18/3/2010, η δέσμη μέτρων που ανακοινώθηκε για την περιβαλλοντική προστασία στην περιοχή του ναυαγίου του Sea Diamond, μεταξύ άλλων περιελάμβανε τα εξής:
Μελέτη και εγκατάσταση πλωτού τηλεμετρικού σταθμού, ο οποίος θα εντοπίζει άμεσα την ύπαρξη σημαντικής διαφυγής πετρελαίου και θα στέλνει τα αποτελέσματα σε κεντρικό υπολογιστικό σύστημα στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας.
Προμήθεια και ετοιμότητα ειδικού εξοπλισμού συλλογής πιθανών ρύπων.
Διερεύνηση της σκοπιμότητας εγκατάστασης συστήματος βιοεξυγίανσης μέσα στην περιοχή με τα πλωτά φράγματα. Θα περιλαμβάνει αντλία διασκορπισμού «ειδικών θρεπτικών» και αυξημένες συγκεντρώσεις αυτόχθονων, θαλάσσιων μικροοργανισμών που διασπούν τα πετρελαιοειδή.
Μέχρι σήμερα, κανένα τέτοιο υπολογιστικό σύστημα δεν έχει εγκατασταθεί στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας και κανένα σύστημα βιοεξυγίανσης δεν έχει τοποθετηθεί μέσα στην περιοχή των πλωτών φραγμάτων. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει συνάψει σύμβαση με ιδιωτική εταιρεία ναυτιλιακών υπηρεσιών στη Σαντορίνη, Aegean Maritime Services Ltd, και από όσα γνωρίζουμε έχει τοποθετήσει μία κάμερα υπερύθρων για ανίχνευση πετρελαιοειδών στην περιοχή επάνω από το ναυάγιο, η οποία μεταδίδει ασύρματα τις εικόνες που λαμβάνει σε υπολογιστικό σύστημα που βρίσκεται στα γραφεία της ανωτέρω εταιρείας. Αυτό υλοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2013 και μέχρι σήμερα καμία από εικόνες αυτές δεν έχει αποσταλεί στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας.
Παρακαλείστε όπως ενημερωθείτε και ενημερώσετε τα δημοσιεύματά σας, διασταυρώνοντας αν επιθυμείτε την ακρίβεια των ανωτέρω στοιχείων με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας και με το Λιμεναρχείο Θήρας.
Για τους κατοίκους της Σαντορίνης, μοναδική και οριστική λύση αποτελεί η ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου του Sea Diamond από τη θάλασσά μας και επαναφορά του φυσικού περιβάλλοντος στην προτέρα κατάστασή του. Απαιτούμε την εφαρμογή του νόμου 2881/2001 και του άρθρου 24 του Ελληνικού Συντάγματος.
Σαντορίνη, 30 Μαρτίου 2013
Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών
για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond
tro-ma-ktiko.blogspot.gr
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου