Η αλήθεια είναι ότι κατά καιρούς κάνουν την εμφάνιση τους, διατροφικά σκάνδαλα μικρότερης ή μεγαλύτερης έντασης.
Δείτε τι μπορείτε να κάνετε για να τα αποφύγετε.
Πρόσφατα στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, αποκαλύφθηκαν διατροφικά σκάνδαλα μικρότερης ή μεγαλύτερης έκτασης. Στη χώρα μας δεν έχει κατακάτσει ακόμη το «χάος» που προκλήθηκε από το σκάνδαλο διάθεσης τεραστίων ποσοτήτων κρέατος αλόγου, από γνωστές αλυσίδες καταστημάτων.
Η αλήθεια είναι ότι κατά καιρούς κάνουν την εμφάνιση τους, διατροφικά σκάνδαλα μικρότερης ή μεγαλύτερης έντασης. Οι καταναλωτές όμως τις περισσότερες φορές παραμένουν απροστάτευτοι και εξαπατώνται εύκολα από τις παραπλανητικές τακτικές των εταιριών.
Οι καταναλωτικές οργανώσεις έχουν επεκτείνει τη δράση τους, αλλά τις περισσότερες φορές δεν υπάρχουν αυστηροί κρατικοί έλεγχοι και πολλοί «επιτήδειοι» βρίσκουν ελεύθερο και ανοικτό πεδίο δράσης.
Τι μπορούμε να κάνουμε; Να είμαστε καλά ενημερωμένοι και κυρίως όχι ευκολόπιστοι με ό, τι μας … «σερβίρουν». Μερικά παραδείγματα, όπως τα παρακάτω, μπορούν να μας κάνουν περισσότερο υποψιασμένους ώστε να μην είμαστε τα επόμενα «θύματα» κάποιου διατροφικού σκανδάλου…
«Βιολογικά» προϊόντα
Πολλές είναι εκείνες οι εταιρίες τροφίμων, που σπεύδουν να «βαφτίσουν» τα προϊόντα τους ως «οργανικά», «βιολογικά» ή και με οποιαδήποτε άλλη ονομασία, που θα προσέλκυε το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού.
Το πρόβλημα εντοπίζεται στο ότι τα περισσότερα προϊόντα που χαρακτηρίζονται ως τέτοια (λ.χ. οργανικά), σπάνια πληρούν τις τυπικές προϋποθέσεις, που έχει ένα αυθεντικό οργανικό προϊόν.
Στο παρελθόν έχουν γίνει μεμονωμένες και αποσπασματικές προσπάθειες, κατά συγκεκριμένων εταιριών που ακολουθούσαν πρακτικές παραπλάνησης.
Οργανώσεις για την προστασία των καταναλωτών και ελεγκτές τροφίμων, συνήθως παρακολουθούν τέτοιες αθέμιτες πρακτικές. Σχετικά πρόσφατα (το 2007), ξένα δίκτυα ενημέρωσης «ανακάλυψαν» ότι δεν υπάρχει ακριβής και ελεγχόμενη διαδικασία που να πιστοποιεί κατά πόσο ένα προϊόν είναι βιολογικό ή όχι. Οπότε μην παραξενευτείτε αν δείτε στην αγορά «βιολογικά» προϊόντα, εμπλουτισμένα… με συντηρητικά, πρόσθετα τροφίμων και λοιπές χημικές ουσίες.
Ψάρια
Πρόσφατη μελέτη που διεξήχθη από τον διεθνή οργανισμό Oceana -επιφορτισμένο με την προστασία των ωκεανών- έδειξε ότι το 84% των ψαριών που διατίθενται στην αγορά με την ένδειξη «λευκός τόνος», είναι στην πραγματικότητα ένα σκούρο καφέ έως μαύρο ψάρι (escolar).
Η μελέτη έδειξε επίσης ότι το 87% των λυθρινιών που διατίθενται στις Η.Π.Α, έχουν λάθος ετικέτες σήμανσης. Παραπληροφόρηση ή σκοπιμότητα; Η ουσία είναι ότι οι καταναλωτές μένουν τις περισσότερες φορές απροστάτευτοι.
Λουκάνικα
Το 2009, μια μεγάλη εταιρία παραγωγής και διάθεσης κρέατος, ανακάλεσε από την αγορά 900 κιλά κατεψυγμένου κρέατος, που περιείχε σόγια και γάλα, χωρίς κάτι σχετικό να αναφέρεται στην ετικέτα σήμανσης. Ακόμη πιο πρόσφατα το 2012, αποσύρθηκαν τόνοι από λουκάνικα καθώς αποδείχθηκε ότι περιείχαν τη χημική ουσία MSG (κάτι σαν ενισχυτικό γεύσης, με τη μορφή λευκών κρυστάλλων -σαν χοντρό αλάτι), χωρίς να αναγράφεται και πάλι κάτι σχετικό στην ετικέτα τους. Φέτος στη νότια Αφρική, τα 2/3 των λουκάνικων που δοκιμάστηκαν περιείχαν κρέας από γαϊδούρια ή βούβαλους.
Ενεργειακά ποτά
Εκθέσεις που συντάσσουν καταναλωτικές οργανώσεις, αναφέρουν χαρακτηριστικά τις παρενέργειες που μπορεί να προκύψουν από την κατανάλωση των εν λόγω ποτών που έχουν παρασκευαστεί για να προσφέρουν ενέργεια και τόνωση. Χαρακτηριστικά είναι τα αποτελέσματα έρευνας , βάσει της οποίας προέκυψε ότι από την δοκιμή 16 τέτοιου είδους ποτών, τα 5 από αυτά περιείχαν μεγαλύτερη από την αναγραφόμενη ποσότητα καφεΐνης, σε ποσοστό της τάξης του 20%. Η πιο «εξόφθαλμη» εξαίρεση ήταν ένα ποτό που περιείχε 70% περισσότερη καφεΐνη και λοιπά διεγερτικά.
Συνεπώς οφείλουμε να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με την κατανάλωση των συγκεκριμένων ποτών, ώστε να αποφύγουμε ανεπιθύμητες παρενέργειες.
Γάλα
Γάλατα με χαμηλά ή μηδενικά λιπαρά… καταναλώνονται πολύ και διαφημίζονται ακόμη περισσότερο, προκειμένου να πειστούν οι καταναλωτές για την ευεργετική τους αξία, χωρίς ίχνος λιπαρών.
Το πιο πρόσφατο επικοινωνιακό τέχνασμα των βιομηχανιών γάλακτος, απέτυχε παταγωδώς. Η αρχική τους πρόθεση ήταν να αναγράφεται στις ετικέτες των χαμηλών σε λιπαρά προϊόντων γάλακτος, ότι περιέχουν ασπαρτάμη (ένα γλυκαντικό λίγων θερμίδων που λειτουργεί ως υποκατάστατο της ζάχαρης).
Παρέβλεψαν ωστόσο ότι υπάρχουν και κάποιοι ενημερωμένοι καταναλωτές, οι οποίοι γνώριζαν ότι η ασπαρτάμη περιέχει γλυκαντικές ουσίες. Γρήγορα λοιπόν, απέσυραν το «παραπλανητικό» τους τέχνασμα.
Αυγά
Τον περασμένο Φεβρουάριο, οι γερμανικές αρχές, εστίασαν τους ελέγχους τους σε 150 εκτροφεία. Επρόκειτο για εκτροφεία που διοχέτευαν στην αγορά αυγά αμφισβητούμενης ποιότητας. Τα αυγά των συγκεκριμένων εταιριών πωλούνταν στο εμπόριο ως «βιολογικά», χωρίς να πληρούν τις στοιχειώδεις προδιαγραφές για να χαρακτηριστούν ως τέτοια.
Μοσχάρι
Το τελευταίο διάστημα και στη χώρα μας έγινε πολύς ντόρος, με το περίφημο διατροφικό σκάνδαλο. Αλυσίδες καταστημάτων διέθεταν «μοσχαρίσιο κρέας»… μόνο που στην πραγματικότητα ήταν κρέας αλόγου.
Βέβαια το συγκεκριμένο διατροφικό σκάνδαλο απασχολεί τις περισσότερες χώρες της Ευρώπης και όχι μόνο και εγείρει πολλά ερωτηματικά γύρω από τον τρόπο ελέγχου των προϊόντων. Σε κάθε περίπτωση πάντως οι εταιρίες «λανσάρουν» το κρέας τους ως 100% βοδινό, χωρίς να αφήνουν περιθώρια να γεννηθούν αμφιβολίες και προβληματισμοί στον καταναλωτή, ως προς την προέλευση του κρέατος.
Τρόφιμα που επιτρέπονται από τον ισλαμικό νόμο («Halal»)
Ο όρος «Halal», σημαίνει επιτρεπόμενο για τους μουσουλμάνους και η διατροφή των μουσουλμάνων επιβάλλεται να περιλαμβάνει μόνο τα είδη στα οποία αναγράφεται η συγκεκριμένη χαρακτηριστική διευκρίνιση.
Στις αρχές του χρόνου αρκετές εταιρίες στην Κίνα, κατηγορήθηκαν για παραπλανητική σήμανση καθώς προϊόντα που παράγονταν στην Κίνα, χαρακτηρίζονταν ως «Halal» και μάλιστα με προέλευση από κάποια ισλαμική χώρα.
Το 2011 ανάλογα είχε πράξει και μια εταιρία της Νοτίου Αφρικής, η οποία διοχέτευσε στην αγορά χοιρινό κρέας ή κρέας από καγκουρό, το οποίο παρουσίασε ως προϊόν «Halal», προκαλώντας την έντονη αντίδραση της μουσουλμανικής κοινότητας.
Γεμιστά μπισκότα
Τα γεμιστά μπισκότα μπορεί να είναι εξαιρετικά νόστιμα και πολύ δημοφιλή, αλλά ορισμένες μπισκοτό- βιομηχανίες παρότι απευθύνονται κυρίως σε ανήλικους, συχνά μας εξαπατούν. Θα μπορούσατε να φανταστείτε ότι η πεντανόστιμη γέμιση μερικών μπισκότων δεν είναι κρέμα; Μάλλον όχι.
Οι περισσότεροι καταναλωτές πέφτουμε στην παγίδα τους και καταναλώνουμε γέμιση που στην πραγματικότητα προέρχεται από φυτικά έλαια ή ακόμη και από σόγια.
Δείτε τι μπορείτε να κάνετε για να τα αποφύγετε.
Πρόσφατα στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, αποκαλύφθηκαν διατροφικά σκάνδαλα μικρότερης ή μεγαλύτερης έκτασης. Στη χώρα μας δεν έχει κατακάτσει ακόμη το «χάος» που προκλήθηκε από το σκάνδαλο διάθεσης τεραστίων ποσοτήτων κρέατος αλόγου, από γνωστές αλυσίδες καταστημάτων.
Η αλήθεια είναι ότι κατά καιρούς κάνουν την εμφάνιση τους, διατροφικά σκάνδαλα μικρότερης ή μεγαλύτερης έντασης. Οι καταναλωτές όμως τις περισσότερες φορές παραμένουν απροστάτευτοι και εξαπατώνται εύκολα από τις παραπλανητικές τακτικές των εταιριών.
Οι καταναλωτικές οργανώσεις έχουν επεκτείνει τη δράση τους, αλλά τις περισσότερες φορές δεν υπάρχουν αυστηροί κρατικοί έλεγχοι και πολλοί «επιτήδειοι» βρίσκουν ελεύθερο και ανοικτό πεδίο δράσης.
Τι μπορούμε να κάνουμε; Να είμαστε καλά ενημερωμένοι και κυρίως όχι ευκολόπιστοι με ό, τι μας … «σερβίρουν». Μερικά παραδείγματα, όπως τα παρακάτω, μπορούν να μας κάνουν περισσότερο υποψιασμένους ώστε να μην είμαστε τα επόμενα «θύματα» κάποιου διατροφικού σκανδάλου…
«Βιολογικά» προϊόντα
Πολλές είναι εκείνες οι εταιρίες τροφίμων, που σπεύδουν να «βαφτίσουν» τα προϊόντα τους ως «οργανικά», «βιολογικά» ή και με οποιαδήποτε άλλη ονομασία, που θα προσέλκυε το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού.
Το πρόβλημα εντοπίζεται στο ότι τα περισσότερα προϊόντα που χαρακτηρίζονται ως τέτοια (λ.χ. οργανικά), σπάνια πληρούν τις τυπικές προϋποθέσεις, που έχει ένα αυθεντικό οργανικό προϊόν.
Στο παρελθόν έχουν γίνει μεμονωμένες και αποσπασματικές προσπάθειες, κατά συγκεκριμένων εταιριών που ακολουθούσαν πρακτικές παραπλάνησης.
Οργανώσεις για την προστασία των καταναλωτών και ελεγκτές τροφίμων, συνήθως παρακολουθούν τέτοιες αθέμιτες πρακτικές. Σχετικά πρόσφατα (το 2007), ξένα δίκτυα ενημέρωσης «ανακάλυψαν» ότι δεν υπάρχει ακριβής και ελεγχόμενη διαδικασία που να πιστοποιεί κατά πόσο ένα προϊόν είναι βιολογικό ή όχι. Οπότε μην παραξενευτείτε αν δείτε στην αγορά «βιολογικά» προϊόντα, εμπλουτισμένα… με συντηρητικά, πρόσθετα τροφίμων και λοιπές χημικές ουσίες.
Ψάρια
Πρόσφατη μελέτη που διεξήχθη από τον διεθνή οργανισμό Oceana -επιφορτισμένο με την προστασία των ωκεανών- έδειξε ότι το 84% των ψαριών που διατίθενται στην αγορά με την ένδειξη «λευκός τόνος», είναι στην πραγματικότητα ένα σκούρο καφέ έως μαύρο ψάρι (escolar).
Η μελέτη έδειξε επίσης ότι το 87% των λυθρινιών που διατίθενται στις Η.Π.Α, έχουν λάθος ετικέτες σήμανσης. Παραπληροφόρηση ή σκοπιμότητα; Η ουσία είναι ότι οι καταναλωτές μένουν τις περισσότερες φορές απροστάτευτοι.
Λουκάνικα
Το 2009, μια μεγάλη εταιρία παραγωγής και διάθεσης κρέατος, ανακάλεσε από την αγορά 900 κιλά κατεψυγμένου κρέατος, που περιείχε σόγια και γάλα, χωρίς κάτι σχετικό να αναφέρεται στην ετικέτα σήμανσης. Ακόμη πιο πρόσφατα το 2012, αποσύρθηκαν τόνοι από λουκάνικα καθώς αποδείχθηκε ότι περιείχαν τη χημική ουσία MSG (κάτι σαν ενισχυτικό γεύσης, με τη μορφή λευκών κρυστάλλων -σαν χοντρό αλάτι), χωρίς να αναγράφεται και πάλι κάτι σχετικό στην ετικέτα τους. Φέτος στη νότια Αφρική, τα 2/3 των λουκάνικων που δοκιμάστηκαν περιείχαν κρέας από γαϊδούρια ή βούβαλους.
Ενεργειακά ποτά
Εκθέσεις που συντάσσουν καταναλωτικές οργανώσεις, αναφέρουν χαρακτηριστικά τις παρενέργειες που μπορεί να προκύψουν από την κατανάλωση των εν λόγω ποτών που έχουν παρασκευαστεί για να προσφέρουν ενέργεια και τόνωση. Χαρακτηριστικά είναι τα αποτελέσματα έρευνας , βάσει της οποίας προέκυψε ότι από την δοκιμή 16 τέτοιου είδους ποτών, τα 5 από αυτά περιείχαν μεγαλύτερη από την αναγραφόμενη ποσότητα καφεΐνης, σε ποσοστό της τάξης του 20%. Η πιο «εξόφθαλμη» εξαίρεση ήταν ένα ποτό που περιείχε 70% περισσότερη καφεΐνη και λοιπά διεγερτικά.
Συνεπώς οφείλουμε να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με την κατανάλωση των συγκεκριμένων ποτών, ώστε να αποφύγουμε ανεπιθύμητες παρενέργειες.
Γάλα
Γάλατα με χαμηλά ή μηδενικά λιπαρά… καταναλώνονται πολύ και διαφημίζονται ακόμη περισσότερο, προκειμένου να πειστούν οι καταναλωτές για την ευεργετική τους αξία, χωρίς ίχνος λιπαρών.
Το πιο πρόσφατο επικοινωνιακό τέχνασμα των βιομηχανιών γάλακτος, απέτυχε παταγωδώς. Η αρχική τους πρόθεση ήταν να αναγράφεται στις ετικέτες των χαμηλών σε λιπαρά προϊόντων γάλακτος, ότι περιέχουν ασπαρτάμη (ένα γλυκαντικό λίγων θερμίδων που λειτουργεί ως υποκατάστατο της ζάχαρης).
Παρέβλεψαν ωστόσο ότι υπάρχουν και κάποιοι ενημερωμένοι καταναλωτές, οι οποίοι γνώριζαν ότι η ασπαρτάμη περιέχει γλυκαντικές ουσίες. Γρήγορα λοιπόν, απέσυραν το «παραπλανητικό» τους τέχνασμα.
Αυγά
Τον περασμένο Φεβρουάριο, οι γερμανικές αρχές, εστίασαν τους ελέγχους τους σε 150 εκτροφεία. Επρόκειτο για εκτροφεία που διοχέτευαν στην αγορά αυγά αμφισβητούμενης ποιότητας. Τα αυγά των συγκεκριμένων εταιριών πωλούνταν στο εμπόριο ως «βιολογικά», χωρίς να πληρούν τις στοιχειώδεις προδιαγραφές για να χαρακτηριστούν ως τέτοια.
Μοσχάρι
Το τελευταίο διάστημα και στη χώρα μας έγινε πολύς ντόρος, με το περίφημο διατροφικό σκάνδαλο. Αλυσίδες καταστημάτων διέθεταν «μοσχαρίσιο κρέας»… μόνο που στην πραγματικότητα ήταν κρέας αλόγου.
Βέβαια το συγκεκριμένο διατροφικό σκάνδαλο απασχολεί τις περισσότερες χώρες της Ευρώπης και όχι μόνο και εγείρει πολλά ερωτηματικά γύρω από τον τρόπο ελέγχου των προϊόντων. Σε κάθε περίπτωση πάντως οι εταιρίες «λανσάρουν» το κρέας τους ως 100% βοδινό, χωρίς να αφήνουν περιθώρια να γεννηθούν αμφιβολίες και προβληματισμοί στον καταναλωτή, ως προς την προέλευση του κρέατος.
Τρόφιμα που επιτρέπονται από τον ισλαμικό νόμο («Halal»)
Ο όρος «Halal», σημαίνει επιτρεπόμενο για τους μουσουλμάνους και η διατροφή των μουσουλμάνων επιβάλλεται να περιλαμβάνει μόνο τα είδη στα οποία αναγράφεται η συγκεκριμένη χαρακτηριστική διευκρίνιση.
Στις αρχές του χρόνου αρκετές εταιρίες στην Κίνα, κατηγορήθηκαν για παραπλανητική σήμανση καθώς προϊόντα που παράγονταν στην Κίνα, χαρακτηρίζονταν ως «Halal» και μάλιστα με προέλευση από κάποια ισλαμική χώρα.
Το 2011 ανάλογα είχε πράξει και μια εταιρία της Νοτίου Αφρικής, η οποία διοχέτευσε στην αγορά χοιρινό κρέας ή κρέας από καγκουρό, το οποίο παρουσίασε ως προϊόν «Halal», προκαλώντας την έντονη αντίδραση της μουσουλμανικής κοινότητας.
Γεμιστά μπισκότα
Τα γεμιστά μπισκότα μπορεί να είναι εξαιρετικά νόστιμα και πολύ δημοφιλή, αλλά ορισμένες μπισκοτό- βιομηχανίες παρότι απευθύνονται κυρίως σε ανήλικους, συχνά μας εξαπατούν. Θα μπορούσατε να φανταστείτε ότι η πεντανόστιμη γέμιση μερικών μπισκότων δεν είναι κρέμα; Μάλλον όχι.
Οι περισσότεροι καταναλωτές πέφτουμε στην παγίδα τους και καταναλώνουμε γέμιση που στην πραγματικότητα προέρχεται από φυτικά έλαια ή ακόμη και από σόγια.
clickatlife.gr
Αποστολή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
BlogThis!
Κοινοποίηση στο X
Μοιραστείτε το στο Facebook
Κοινοποίηση στο Pinterest
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου