Από τον Μάρκο Καρασαρίνη_ Ένα μεταλλικό φύλλο κατεβαίνει από τον ουρανό και τροχοδρομεί στον αεροδιάδρομο, μειώνοντας σταδιακά ταχύτητα. Δεν πρόκειται για αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενο αντικείμενο, αν και το εντυπωσιακό αεροδυναμικό σχήμα του δεν απέχει πολύ από ο,τι το παρελθόν φανταζόταν ως μακρινό μέλλον της αεροπλοΐας.
Στο βίντεο που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα η γαλλική εταιρεία αεροναυπηγικής Dassault Aviation προβάλλεται η παρθενική δοκιμαστική πτήση του nEUROn, του πρώτου ευρωπαϊκού μη επανδρωμένου μαχητικού αεροσκάφους stealth ικανοτήτων, η οποία πραγματοποιήθηκε την 1η Δεκεμβρίου 2012 στην αεροπορική βάση, στο Ιστρ της Γαλλίας.
Οπωσδήποτε, η διείσδυση της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας στο χώρο που ως τώρα θεωρούνταν αποκλειστικότητα μόλις τριών αμερικάνικων εταιρειών (Boeing, Northrop-Grumman και General Atomics), όπως και η εισαγωγή ενός νέου πρωτοτυπούσε ένα τομέα όπου τύποι επιχειρησιακών αεροσκαφών και μοντέλων επίδειξης μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, αν μη τι άλλο υποδεικνύει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση διατηρεί ακέραιες τις τεχνολογικές της δυνατότητες, παρά την οικονομική κατήφεια της τελευταίας τριετίας.
Ωστόσο, η είδηση δεν ξεφεύγει από τα καθιερωμένα νέα τα οποία διαβάζουμε συνήθως σε μία οθόνη ή σε ένα έντυπο, τα κατατάσσουμε στην κατηγορία "θαύματα του εξωτερικού" και προσπερνάμε. Κι αυτό επειδή ελάχιστοι γνωρίζουν ότι περίπου το 10% του nEUROn αποτελεί καρπό σχεδιασμού, μελέτης, ανάπτυξης και κατασκευής ελλήνων μηχανικών της Διεύθυνσης Έρευνας, Σχεδίασης και Ανάπτυξης Αεροδιαστημικών Συστημάτων της Ελληνικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας, αυθεντικό προϊόν της Διεύθυνσης Κατασκευών των εγκαταστάσεων της ΕΑΒ στην Ταναγρα.
Τι εστί nEUROn
Με όρους της επιστήμης των υπολογιστών, το nEUROn θα ήταν αυτό που λέμε "demo" ένα πρόγραμμα που δεν προορίζεται για γραμμή παραγωγής, αλλά προτίθεται να τεκμηριώσει τις ανάγκες που καλύπτει, να υποδείξει βασικές δυνατότητες και μελλοντικές προοπτικές, να χρησιμεύσει ως πλατφόρμα ανάπτυξης τεχνολογιών για ένα επόμενο στάδιο. Έστω και ως πρωτότυπο προς επίδειξη των παραπάνω, όμως, το nEUROn είναι αρκούντως εντυπωσιακό: σύμφωνα με τις προδιαγραφές, έχει μήκος 10 μ. άνοιγμα φτερών 12 μ. μέγιστο βάρος απογείωσης 6 τόνους, δυνατότητα μεταφοράς δύο βομβών λέιζερ 1000 λιμπρών και ταχύτητα 0,7-0,8 μαχ (περίπου 980 χλμ. την ώρα).
Η ανάληψη της πρωτοβουλίας ανήκε στη γαλλική κυβέρνηση, η οποία ανακοίνωσε το πρότζεκτ το 2003. Επικεφαλής του προγράμματος τέθηκε η Dassault, ενώ την περίοδο 2005-2006 η συμμετοχή διευρύνθηκε με τη συνεργασία άλλων πέντε χωρών: οι Saab (Σουηδία), EADS-CASA (Ισπανία), Alenia (Ιταλία), RAUG (Ελβετία) ανέλαβαν από κοινού με την ΕΑΒ για λογαριασμό της Ελλάδας την κατασκευή τμημάτων του αεροσκάφους. Τα τεστ που ξεκίνησαν τον περασμένο Δεκέμβριο θα συνεχιστούν στη Γαλλία το 2013, έπονται οι επιχειρησιακές δοκιμές, οι έλεγχοι ανιχνευσιμότητας και οπλικών συστημάτων σε Σουηδία και Ιταλία το 2014. Ο ορίζοντας της κατασκευής ενός μαχητικού βασισμένου στην εμπειρία του πρωτότυπου εκτιμάται ότι εκτείνεται στην επόμενη δεκαετία.
Τι ακριβώς έκανε η ΕΑΒ για το nEUROn; Σχεδίασε και κατασκεύασε το σύστημα εξαγωγής καυσαερίων (κρίσιμης σημασίας εξάρτημα για τον εντοπισμό του θερμικού ίχνους ενός αεροσκάφους που οφείλει να μη "φαίνεται" στα ραντάρ), το οπίσθιο μέρος της ατράκτου και τον πίνακα ελέγχου ηλεκτρονικών συστημάτων πριν την πτήση. Το πρόγραμμα στελεχώθηκε από ένα κεντρικό πυρήνα 13 ατόμων, ενώ για την υλοποίηση του δούλεψαν 120 εργαζόμενοι ποικίλων τμημάτων του εργοστασίου. Τώρα που το εγχείρημα έχει στεφθεί με επιτυχία, τα μέλη της ομάδας η οποία διαχειρίστηκε δεν διστάζουν να ομολογήσουν πως η όλη διαδικασία αποτέλεσε πρωτόγνωρη εμπειρία: "Ήταν η πρώτη μας συμβολή σε πρόγραμμα τέτοιου χαρακτήρα, επομένως εξαρχής αντιληφθήκαμε ότι αυτή ήταν μία πρόκληση για τις δυνατότητες μας, για το αν θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε" λέει η δρ Ζαΐρα Μαριόλη-Ρήγα, διευθύντρια Μελετών, Έρευνας, Σχεδίασης και Ανάπτυξης.
Για τα εγχώρια δεδομένα, η ΕΑΒ είναι αναντίρρητα μία ζωτικής σημασίας βιομηχανία, αν σκεφτεί κανείς ότι στους τομείς δραστηριοποιήσης της ανήκει η ολική υποστήριξη των πτητικών μέσων των ελληνικών ένοπλων δυνάμεων ή η συντήρηση των ιπτάμενων μέσων πυρόσβεσης. Παράλληλα, έχει να επιδείξει συνεργασίες με κορυφαίες διεθνείς επιχειρήσεις, όπως η Lockheed Martn, η Dassault ή η Pratt & Whitney, ενώ σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της εταιρείας στο έργο της συγκαταλέγονται η "κατασκευή του 30% της ατράκτου των αεροσκαφών F-16 της παγκόσμιας αγοράς" , η "δομική και ηλεκτρονική αναβάθμιση 74 αεροσκαφών της Αμερικάνικής Πολεμικής Αεροπορίας", η "κατασκευή του πλαισίου θύρας αποσκευών του αεροσκάφους Boaeing 787″ – δραστηριότητες κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητες. Παρ'όλα αυτά κοινή διαπίστωση όσων μίλησαν μαζί μας ήταν ότι η συγκεκριμένης περίπτωση υπήρξε εξαιρετική, τόσο ως ευκαιρία και ως αποτελέσματα.
eleysis-ellinwn.gr



0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου